Microsofts miljardenbod op Yahoo sprak boekdelen. In de competitieve
IT-markt is groeien alleen nog mogelijk door te kopen. Ook HP beseft dat.
Het bedrijf wil 13 miljard dollar neertellen voor EDS, een van de grootste
IT-dienstverleners ter wereld. Waarom? Omdat in dienstverlening meer geld
valt te verdienen.
HP spreekt al langer de ambitie uit om mee te doen bovenin de markt
voor IT-dienstverlening. Hier zitten de grote vissen met grote, lucratieve
outsourcingsmogelijkheden.
Wie naar de winstmarges kijkt, snapt de richting van HP. De omzetten en
volumes van pc’s mogen hoog zijn, de winstmarges zijn relatief laag,
afgelopen jaar maar 5,3 procent van de omzet. Ter vergelijking: HP Software
haalde 14,9 procent en HP Services kende een winstmarge van 11 procent.
Op dit moment vormen software en diensten slechts 20 procent van de totale
omzet. Computerverkoop draagt voor 35 procent bij.
Met de aankoop van EDS wordt het aandeel diensten meer dan verdubbeld. Nu is
dat nog 16,6 miljard dollar. Met EDS erbij komt het uit op bijna 39 miljard
dollar. De omzet van diensten worden daardoor groter dan de ruim 36 miljard
die de pc-verkoop afgelopen jaar opbracht.
IBM haalt met zijn diensten een omzet van 54 miljard. HP kan met EDS een flink
deel van die achterstand inlopen.
In 2000 deed HP al een eerdere poging om zich een grote positie in
ict-dienstverlening te verwerven. Toen probeerde het bedrijf de adviestak
van Pricewaterhousecoopers voor ruim 17 miljard dollar over te nemen. Dit
ging niet door.
Twee jaar later kocht IBM deze adviestak voor 3,5 miljard dollar. Ondanks
opstartproblemen migreerde ‘Big Blue’ begin twintigste eeuw succesvol van
pc-fabrikant naar ict-dienstverlener.
Ook zoemden er geruchten dat HP het Deense IT-bedrijf CSC wilde kopen. Tot een
concreet bod kwam het nooit.
Het bedrijf nam in 2002 voor 20 miljard dollar computerfabrikant Compaq
over. Die aankoop pakte niet onverdeeld gunstig uit. De dure aankoop en de
snel oplopende kosten drukten het resultaat. Bovendien snoepte concurrent
Dell meer en meer marktaandeel af en werd de prijsdruk op hardware steeds
groter.
Onder de in 2005 aangetreden algemeen directeur Mark Hurd ging HP zich de
laatste jaren weer op diensten richten. Zo kocht het bedrijf in 2006
softwaredienstverlener Mercury voor 4,5 miljard, een deel van Atos Origin en
softwarebedrijf Opsware.
EDS zou de volgende stap moeten zijn. Hiermee kan HP de competitie
aangaan met IBM. Bovendien zet het Dell, dat zich ook meer op diensten wil
richten, verder op achterstand.
HP kan in het vervolg zijn hardware gaan gebruiken om diensten te pushen. Het
bedrijf wordt meer een one-stop-shop. Bedrijven kunnen met al hun IT-wensen
bij HP terecht. Daarmee wordt het ook een concurrent van grote, lokale
system integrators.
In Nederland heeft de overname daarom ook gevolgen. Bedrijven als
Getronics, Atos Origin en Logica CMG zullen HP vaker als concurrent
tegenkomen.
Nadelen van de overname zijn er ook. EDS haalt nauwelijks de helft van de
winstmarges van IBM, zes procent tegen meer dan tien.
Ook kan het integreren van EDS een probleem opleveren. Waar HP van
nature een hardware-bedrijf is, hield EDS zich bezig met IT-diensten. Een
samengaan zal een flinke culturele schok teweeg brengen.
Toen IBM de adviestak van Pricewaterhousecoopers kocht, liepen er veel
adviseurs weg. Het strak georganiseerde HP kan wel eens dezelfde afstotende
werking hebben op werknemers van EDS.
Een aankoop van EDS roept bovendien de vraag op wat HP gaat doen met zijn
pc-divisie. Hurd maakte de afdeling wel weer winstgevend en Dell werd in
2007 ingehaald als grootste pc-verkoper. Maar de pc’s drukken nog altijd
zwaar op de totale winstmarge.
Het gevolg kan zijn dat er veel geld en energie gaat naar de beperkt
winstgevende pc-handel. Een spagaat waar IBM zich begin twintigste eeuw in
bevond. Dat bedrijf verkocht in 2003 al zijn pc-activiteiten aan het Chinese
Lenovo.
Of HP concurrent IBM opnieuw volgt is moeilijk te zeggen. De
pc-industrie vormt een derde van de totale omzet. Bovendien is de vraag wie
de pc-divisie kan, en wil kopen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl